Páciensszerzés 2024-ben: Így csináld jól

Páciensszerzés-marketing 2024-ben

A páciensek utazása jelentős változásokon ment keresztül az elmúlt évek során. A világhálónak köszönhetően a betegek manapság könnyedén hozzáférhetnek a problémáikkal kapcsolatos legfontosabb információkhoz. Mi több, az interneten megtalálható egészségügyi szolgáltatókat is alaposan átvilágíthatják.
Percekbe telik csupán kideríteni, hogy kik kapták a legjobb értékeléseket, kiknek vannak a legjobb visszajelzések, hogy bánnak a betegekkel, mennyire jól felszerelt a rendelőjük és így tovább.
Szóval hogyan is néz ki pontosan a páciensszerzés-marketing menete 2024-ben? Íme minden, amit tudnod kell róla.
Páciensszerzés-marketing 2024-ben

Önálló páciensek

A Doctor.com egyik jelentése szerint a páciensek sokkal szívesebben támaszkodnak önálló kutatómunkájukra, mint más egészségügyi szolgáltatók javaslataira, amikor új orvost keresnek maguknak.
Ez több értelemben is az internetnek köszönhető:
  • A pácienseknek több választási lehetőségük van. Egyre több egészségügyi szakterületben jelennek meg új szolgáltatók, és a Google-on keresztül nagyon könnyű is rájuk találni. Ha valaki úgy véli, hogy egy orvos nem tudja megadni neki, amire szüksége van, akkor könnyedén szétnézhet az alternatívák között.
  • A betegek már tudatos egészségügyi fogyasztóknak számítanak. Az interneten bárki hasznos információkhoz juthat a különböző betegségekkel, a rendelkezésükre álló kezelésekkel és egyéb lehetőségekkel kapcsolatban.
  • A páciensek továbbá válogatósak is. Tudják, hogy több opció közül is válogathatnak, és egyértelműen azt a szolgáltatót fogják választani, amelyik a leginkább megfelel az igényeiknek. Sokaknál az azonnali ellátás, illetve az ellátás kényelme a legfontosabb szempontok.
Ahogy egyre több iparág válik kényelmesebbé és okosabbá (például banki ügyintézés alkalmazásokon keresztül, vagy online rendelés gyakorlatilag bárhol, bárhonnan), úgy az emberek is egyre többet várnak majd el az egészségügyi szolgáltatóktól.

A páciensszerzés menete 2024-ben

A páciensszerzés a páciensek „utazásának” egyik legnagyobb szelete, amely három szakaszból áll:
  • Keresési szakasz: Az első szakaszban a páciensek az interneten, vagy ismerőseiktől, családtagjaiktól érdeklődnek az új egészségügyi szolgáltatók után.
  • Becslési szakasz: A páciensek közelebbről is megismerkednek a kiszemelt szolgáltatókkal. Ez általában az interneten történik, például a korábbi betegek által írt visszajelzések elolvasásával.
  • Választási szakasz: A páciensek kiválasztják a legmegfelelőbbnek vélt szolgáltatót, és időpontot foglalnak nála.
Képzelj el egy szülőt, aki gyermekorvost keres. Első körben minden bizonnyal megkérdezik azokat a barátaikat és családtagjaikat, akiknek hasonló korú gyermekeik vannak. E mellett persze az interneten is körülnéznek, hogy kik a legjobbra értékelt gyermekorvosok a környéken. Egy-két szolgáltató webhelyét is megtekintik, hogy kiderítsék, milyen képesítésekkel rendelkeznek a kiszemelt szakemberek. A szülő így egyre jobban leszűkíti a választási lehetőségek körét.
A szülő végül észreveszi, hogy a két versenyben maradt gyermekorvos közül az egyik kényelmes online időpontfoglalást kínál, míg a másikkal csak telefonon lehet egyeztetni. Rögtön le is foglalja tehát az időpontot a webes felületen.

Összcsatornás helyi stratégiákra van szükség

A páciensek többsége a hozzájuk közelebb eső praxisok közül szokott válogatni. Minden környéknek megvannak a maga jellemzői és szükségletei, amelyeket neked is figyelembe kell venned egészségügyimarketing-stratégiád kialakítása során. Helyi stratégiád például magába kell foglalja a következőket:
  • Népsűrűség és demográfiai összetétel
  • Átlag jövedelem
  • Versenymezőny
  • A környék legnagyobb munkaadó
A legjobban teljesítő praxisok nem alkalmaznak általános stratégiákat a páciensszerzéshez. E helyett egy marketingügynökség segítségét kérik egy összcsatornás stratégia kifejlesztéséhez.

Keresési szakasz - egészségügyi marketing 2024-ben

A sikeres egészségügyi marketinghez segítened kell a pácienseknek, hogy rátaláljanak a konvertáláshoz szükséges információkra.

A webhelyed

Webhelyed gyakran az első felület, amelyen keresztül egy új páciens kapcsolatba lép majd praxisoddal. Éppen ezért fontos, hogy:
  • Könnyedén fellelhető legyen
  • Profi megjelenéssel rendelkezzen
  • Több eszközön és böngészőben is hibátlanul működjön
  • Modern felhasználói élményt kínáljon
  • Értékes tartalmakat kínáljon, amelyek segítenek a páciensek döntéseiben

Mesterséges intelligencia (AI)

A 2022 végén megjelent, OpenAI által fejlesztett ChatGPT 2023-ban robbant be a köztudatba, és azóta csak egyre népszerűbbé vált.
Az AI eszközök nem csupán kérdéseket képesek megválaszolni és ötleteket feldobni a tartalomkészítéshez, hanem a páciensekkel történő interakciókat, az általános páciensélményt és a praxisok hatékonyságát is egyre csak fokozzák majd, ahogy továbbfejlesztik őket.
A mesterséges intelligencia már most is többféleképpen segíti az egészségügyi marketingesek munkáját:
  • Képes a SEO elvárásoknak megfelelő blogbejegyzések kialakítására
  • Megkönnyíti a kampányok A/B tesztelését
  • Chatbotként funkcionálhat a praxisok webhelyein
Az utóbbi pont különösen sokat dobhat a páciensélményen, hiszen az AI chatbotok a nap 24 órájában rendelkezésre állnak, és képesek akár az időpontfoglalás lebonyolítására is

Keresőmotor-marketing (SEM)

A keresőmotor-marketing az egészségügyi marketingesek egyik leghasznosabb és leghatékonyabb eszköze lehet. A keresőmotorokon feladott digitális hirdetések gyors eredményeket hozhatnak, könnyedén nyomon követhetők, és az ideális páciensek figyelmét hívhatják fel praxisodra.
A legjobb eredmények érdekében persze ismerned kell célközönségedet, és élned is kell a teljesítménymérés lehetőségeivel, hiszen csak így biztosíthatod kampányaid hosszútávú hatékonyságát.

Keresőoptimalizálás (SEO)

Ha szeretnéd megszilárdítani praxisod jelenlétét a Google keresőtalálatai között, akkor SEO-ra, azaz keresőoptimalizálásra lesz szükséged. Az egészségügyi SEO-nak három fő területe van:
  • On-page SEO: A webhely oldalainak tartalmi és technikai optimalizálása.
  • Helyi SEO: A webhely optimalizálása úgy, hogy helyi keresésekre is megjelenjen.
  • Off-page SEO: Linképítés és egyéb, nem közvetlenül a webhelyen végzett SEO taktikák alkalmazása.
A SEO segít magasabb pozíciókat elérni a Google találati oldalain, valahányszor a páciensek releváns egészségügyi témák után kutatnak a keresőmotor segítségével.

Közösségi média marketing

A közösségi média a modern marketing szerves részét képezi, és a legtöbb egészségügyi szolgáltató tisztában is van ezzel. A fizetett közösségi rendkívül hatékonyan képesek eljuttatni márkád hírét az érdeklődő páciensekhez.
Na persze, a Meta (Facebook, Instagram stb.) hálózatán szinte muszáj is a fizetett hirdetéseket választani, elvégre az algoritmus szándékosan rejti el az organikus tartalmakat a felhasználók elől.

Becslési szakasz – Mutasd be szaktudásodat

Ahhoz, hogy a páciensek a te praxisodat válasszák, el kell hinniük, hogy egy megbízható szaktekintélyként tekinthetnek rád. Olyasvalakivé kell válj a szemükben, akihez bizalommal fordulhatnak, ha problémáik adódnának. Ennek érdekében több lépést is tehetsz.

Google Cégprofil

Egy Google Cégprofil adatlap létrehozásával a Google Térképen is elhelyezheted rendelődet, és hasznos információkat kínálhatsz a páciensek számára. Meglehet, hogy sokak ezen az adatlapon keresztül fedezik fel elsőként praxisodat, ezért fontos, hogy tartalmazza:
  • A nyitvatartási időt
  • Az elérhetőségeket
  • Egy linket a webhelyedre
Amennyiben a rendelő már szerepel a Térképen a nélkül, hogy létrehoztad volna (a Google automatikusan is hajlamos erre), akkor meg kell igényelned az adatlap szerkesztési jogait, hogy elvégezhesd rajta a szükséges módosításokat.

A páciensek visszajelzései

Bizonyára te magad is a 4-5 csillagra értékelt találatok közül válogatsz, amikor a Google helyi találatait böngészed. Ugyan ez a mentalitás jellemző a páciensek többségére is, akik egészségügyi szolgáltatást keresnek maguknak vagy szeretteiknek.
Te is hasznát veheted elégedett pácienseid visszajelzéseinek, többek között a fent említett Google Cégprofil adatlap felületén. Ne felejtsd el megkérni őket, hogy írjanak véleményt rólad az erre alkalmas platformokon. Később ezeket a nyilvános értékeléseket más felületeken is megoszthatod, hogy elnyerd az érdeklődő betegek bizalmát.

Tartalmak

Webhelyed tartalmai nagyon fontosak lesznek pácienseid számára a becslési szakaszban. A blogbejegyzések, videók és más tartalmak segítségével többféleképpen is megválaszolhatod pácienseid leggyakoribb kérdéseit, illetve tájékoztathatod őket a fontosabb egészségügyi tudnivalókról és a praxisoddal kapcsolatos hírekről.
A cél az, hogy egy megbízható, hiteles szakértőként pozícionáld praxisodat az adott egészségügyi területen, hogy az emberek bizalommal forduljanak hozzád problémáikkal.

Választási szakasz – Tüntesd fel praxisodat a legjobb választásként

A konverziók elősegítése érdekében meg kell könnyítened a pácienseknek, hogy felvegyék veled a kapcsolatot.

Kapcsolatteremtés a páciensekkel

Ha nem csak megszerezni szeretnéd a pácienseket, hanem meg is tervezed tartani őket, akkor hatékonyan kell kommunikálnod velük.
Biztosítsd, hogy a betelefonáló érdeklődőknek mindig legyen kivel beszélniük a nyitvatartás alatt.
Használj intelligens emlékeztetőket, hogy minél kevesebben felejtsenek el megjelenni a lefoglalt időpontokon.
Kínálj online chatfunkciót és kétirányú SMS kommunikációt is azoknak, akik ezeket a csatornákat preferálják a hívások helyett.

Egyszerűsített űrlapok

Optimalizáld az időpontfoglaló űrlapokat webhelyeden, hogy minél könnyebb legyen kitölteni őket. A nehezebben kitölthető űrlapokat többen hagyják félbe.

A teljesítmény mérése

Ahhoz, hogy meghatározhasd egészségügyimarketing-kampányaid teljesítményét, folyamatosan nyomon kell követned ezen kampányok legfontosabb mutatóit. Tudnod kell például, hogy hány telefonhívást kap rendelőd, vagy hogy hányan látogatják meg webhelyedet az első alkalommal.
Kampányod céljától függ majd, hogy mik a főbb teljesítménymutatók, és hogy mit jelent számodra a siker. Gyakori mutatók például:
  • A webhely konverziós aránya
  • Az egyedi látogatók
  • A hirdetések konverziós aránya csatornák, kampányok és földrajzi területek szerint
  • A konverziók költsége
  • Az első alkalommal telefonálók
  • Fel nem vett telefonhívások
  • A marketingkampányok megtérülése
A megfelelő mutatók nyomon követésével tudni fogod, hogy a megfelelő irányban haladsz-e kitűzött céljaid felé, illetve, hogy stratégiád mely részei igényelnek több figyelmet.
 
További bejegyzések